Resa – Grand Canyon

Lämna en kommentar

november 17, 2014 av vanligaveganen

GC 2

När jag var i Phoenix (i Arizona, USA) var det många som berättade för mig hur underbart det skulle bli att få se Grand Canyon. De frågade mig också, med bekymrade rynkor, om jag hade bil. ”Nej, det har jag inte”, sa jag hurtigt som om jag var redo för all backpacking i världen. Jag förstod inte heller de bekymrade rynkorna. Det var väl ett välkänt turistmål, och då borde väl också de flesta bekvämligheterna finnas?

Efter en resa med ”shuttle” (en maximalt lastad van med bagaget i en liten släpvagn efter) som tog hela dagen, upptäckte jag till slut vad de bekymrade rynkorna hade berott på. Jag hade absolut ingen mottagning på mobilen, och när jag ifrågasatte det i receptionen tittade han bara på mig med en blick som sa: ”Har du nån aning om var vi är, lady?” Jag hade packat matsäck med en stor påse trail mix (svenska), flapjacks (eller snarare veganska näringsbars), juice och frukt, men jag kände till slut av bristen på veganalternativ för första gången på min resa när incheckningen drog ut på tiden, ända till middagstid. Man kan ju inte bara ta en färdig macka i kiosken… och ibland blir det så panikartat. Men när jag väl hade fått mina väskor till rummet och tagit mig till restaurangen upptäckte jag att det fanns en vegetarisk burgare på menyn, som jag åt med pommes frites. Perfekt. Lärdom: Packa ordentligt med matsäck inför resdagar. Jag trodde att jag hade så att jag skulle klara mig, men det blev på gränsen.

Såhär i efterhand tänker jag att man kan blanda till en matig smoothie på morgonen om man har med sig en mixerstav, en burk med lock och möjlighet att köpa frukt och grönsaker. Det ska jag prova på min nästa resa.

Det fina med Grand Canyons isolerade läge var att det var som en egen liten värld, långt ifrån vanliga USA. De sålde inte vatten på flaska utan hade vattenstationer där man kunde fylla på sin medhavda eller nyköpta flaska. När man reser i främmande länder i en månad måste jag säga att det mest frustrerande är alla dessa vattenflaskor. Man längtar efter att bara stoppa huvudet under kranen och dricka som man kan göra hemma (eller i glas om man är mer civiliserad), och man förfäras över all den här plasten som inte bara förbrukas av turister utan även av lokalbefolkningen i många länder. Grand Canyon hade gjort en fin insats och räknade till och med alla påfyllda vattenflaskor, och visade hur många plastflaskor som sparats. Och vattnet var underbart gott!

Notera den lilla rutan i högra hörnet där de sparade plastflaskorna räknas.

Notera den lilla rutan i vänstra hörnet där de sparade plastflaskorna räknas.

Till frukost beställde jag en skål med müsli och ett glas juice, som jag sedan hällde på müslin. De tittade lite konstigt på mig i början, men i slutet av veckan tror jag att de tyckte att min påhittighet var underhållande och serverade müslin med juicen direkt. Till det åt jag toast och/eller frukttallrikar och te. Jag är alltid noga med att få i mig så mycket frukost jag kan, för lunchmöjligheterna kan ju vara osäkra. På resa får det bli två stora mål och nötter, russin och frukt däremellan. I framtiden kan ju smoothie vara ett bra lunchalternativ. Det måste prövas.

Hiker Breakfast

Jag längtar efter att kunna åka tillbaka till Grand Canyon, och ta mig ner i den. Den här gången stannade jag kvar på kanten eftersom jag var ensam. Då blir det en helt annan resa eftersom man måste övernatta om man väl tar sig hela vägen ner, och vegancampa har jag aldrig gjort förut. Det blir spännande, om det blir av.

Längst ner kan man se vandringslederna.

Längst ner kan man se vandringslederna.

Efter Grand Canyon reste jag till Mexico, och stärkt av min relativt isolerade tillvaro veckan innan trodde jag att jag var redo för de utmaningar som kunde finnas där… men det var ju helt andra utmaningar, som jag så naivt inte hade förutsett. Fortsättning följer.

Kommentera

Instagram

Oatly havredryck i mitt te. Alltid perfekt! @oatlyab #havredryck #vadveganerdricker #vegan #nobadness #oatly
