Namnbyte!

Lämna en kommentar

november 7, 2014 av vanligaveganen

Namnbyte! Rockad!

Jag har insett att jag genom att kalla mig för ”vänliga veganen” kanske insinuerar att jag skulle vara vänlig till skillnad från andra ovänliga veganer… Nej nej – det jag menar är att veganism främst handlar om vänlighet och inte ilska. Jag har hört många gånger att veganer är så arga och att de trycker ner sina åsikter i halsen på alla, och det var den uppfattningen som jag ville utmana och motbevisa. Vi är en vänlig och kärleksfull grupp. Det är kärlek och omtanke som driver mig.

Men för att det inte ska ske några missförstånd tänker jag nu gå över till ”vanliga veganen”, som jag ju redan kallar mig på ställen där prickar inte förekommer. Det budskapet är precis lika viktigt, och kanske till och med viktigare, för jag önskar att vi skulle kunna sudda ut den skarpa gränsen mellan ”vi” och ”dom”, mellan veganer och köttätare. Polariseringen som följer med stämplarna skadar i förlängningen övergången till ett djurvänligare samhälle. Det är faktiskt inte så dramatiskt att bli vegan, och det är härligt att se att den veganska livsstilen börjar normaliseras. Om inte så länge kanske den till och med kan anses vara vanlig.

Namnbyte utan prickar

Kommentera

Instagram

Oatly havredryck i mitt te. Alltid perfekt! @oatlyab #havredryck #vadveganerdricker #vegan #nobadness #oatly
