Älskade grönkål

Lämna en kommentar

november 7, 2014 av vanligaveganen

Grönkål

Jag odlar grönkål för första gången i år. Hela sommaren har jag plockat bort larver och pysslat om mina stånd, och nu är de en halvmeter höga och så fina att jag knappt vill äta av dem. Men grönkål är en av de godaste sakerna jag vet så tyvärr kommer jag nog inte ha kvar den så länge. Annars kan man ju ha grönkål hela vintern, om man inte äter upp den. Den klarar -20 grader, så man kan borsta av snön och plocka in mitt i vintern. Fantastiskt! Det var flera veckor sedan frosten tog allting annat i trädgården, men grönkålen (och svartkålen) låter sig inte störas.

En av de godaste sakerna jag vet är att steka grovt hackad grönkål med några pressade eller hackade vitlöksklyftor i olja. Jag brukar fylla stekpannan så att det blir ett toppigt berg och så vänder jag runt tills det har krympt ihop och blivit lite lätt krispigt, och saltar mot slutet. Supergott!

Stekt svartkål

Jag tror visserligen att det här är svartkål, men det är lika gott.

Kommentera

Instagram

Oatly havredryck i mitt te. Alltid perfekt! @oatlyab #havredryck #vadveganerdricker #vegan #nobadness #oatly
