P1 om kött

Lämna en kommentar

november 6, 2014 av vanligaveganen

Att vara vegan nuförtiden är nog inte lika kontroversiellt som det var för tjugo år sedan (även om jag ofta får höra provocerade kommentarer om min kosthållning utan att själv ha sagt ett ord) och fördelen med att vara vegan nu är att köttätande ligger riktigt långt upp på listan över seriösa diskussioner i media. Det är hett helt enkelt. ”Det blåser veganvindar”, för att citera Ella Nilsson i prata-till-punkt-debatten P1 om kött.

Jag ser, lyssnar och läser allt om köttätande som jag kommer över, och därför blev jag väldigt entusiastisk när jag slog på radion och upptäckte att P1 gav en hel timme till seriöst kött-prat. Jag och min partner slog oss ner i soffan, letade upp programmet på webben och lyssnade från början.

Det hela tog plats i den svenska veganhuvudstaden Umeå (om du frågar en äldre köttätare är det i alla fall den staden de mest förknippar med veganer) och den första talaren var Peder Stenberg – en sådan där vegan som var vegan när veganer först gjorde sig hörda. Men det var inte en kontroversiell vegan vi hörde, utan en ödmjuk, eftertänksam och förklarande vegan, och för mig är det såhär veganer låter. Jag har visserligen aldrig suttit på andra sidan, bland köttätarna, och hört en vegan pladdra på om att kött är mord. Många köttätare verkar ha råkat ut för det, men under hela min tid som köttätare hände det aldrig mig. Veganism för mig, som jag har nämnt tidigare, handlar inte om hat och förakt utan om kärlek och medkänsla.

När sedan Ella Nilsson fick den inte så beundransvärda uppgiften att representera köttsidan kom jag att tänka på något som har funnits i mitt bakhuvud länge – köttätarna kan inte gå på djupet. De fäktar i luften med sina argument medan veganerna gräver sig in i hjärtat. De möts helt enkelt aldrig. Många av argumenten som kommer från köttsidan är faktiskt ganska lätta att hålla med om, speciellt om man är som jag. Till exempel kan jag faktiskt hålla med om att kött är gott. Jag tycker om smaken och älskar när det blir lika smaskigt med stekt grönkål som det var med bacon – jag tycker bara inte om att kött kommer från levande varelser. Så, ja, mina smaklökar uppskattar samma smaker som Ella Nilssons. Ett annat argument som är lätt att hålla med om är att det är tradition. Javisst, det är tradition. Men båda av de här argumenten missar något som är fundamentalt när det gäller veganism: Om det är mer skonsamt (för djuren, miljön, hälsan) och möjligt att välja att inte äta kött eller på andra sätt utnyttja djuren, bör vi då inte trotsa våra traditioner och välja den vägen?

Jag struntar i att bacon är gott om det inte är rätt. Jag vill vara så fräck att påstå att köttätarna inte kan bemöta det argumentet. Jag väntar i alla fall på att höra en köttätare som kan försvara sitt köttätande med hjärtat och inte fäkta i luften. Jag misstänker att om köttätarna verkligen kommer i kontakt med sina hjärtan och börjar tänka djupare kan de inte göra något annat än att bli veganer.

P1 om kött

Kommentera

Instagram

Oatly havredryck i mitt te. Alltid perfekt! @oatlyab #havredryck #vadveganerdricker #vegan #nobadness #oatly
