Veganska maränger

Lämna en kommentar

september 1, 2013 av vanligaveganen

Om man vill baka utan ägg finns det lite olika sätt att gå tillväga för att få till fluffet. Äppelmos är en variant och vinäger blandat med sojayoghurt eller sojadryck är en annan. Ett tredje alternativ är den kommersiella varianten – No Egg. Jag har inte lyckats att helt enkelt bara byta ut ett ägg mot en tesked No Egg, som det står på förpackningen, men jag har bakat många recept (framförallt ur Karolina Tegelaars ”Mjuka kakor utan ägg och mjölk”) där No Egg fungerar jättebra. När jag freestajlar själv, eller när mor eller svärmor gör det, blir det bara platta kakor som inte alls är som de ska, men No Egg är en bra produkt om man bara vet hur man ska använda den. Det är jag övertygad om.

Varje gång jag plockar fram förpackningen tittar jag förundrat på marängen som är på framsidan. Där finns en fluffig, jättelik maräng i någon slags dessertsituation, och jag tycker alltid att det är det mest kaxiga ”serveringsförslaget” man kan hitta på. Maränger består ju som de allra flesta vet av i princip bara ägg. Och här har du en produkt som heter ”Inga Ägg”. Jag tycker det är superkul.

Sedan tänker jag alltid: Jag måste testa att göra maränger någon gång. Nu har jag gjort det! Det gick! Jag vispade och vispade, med elvisp, och till min förtjusning höll smeten formen långt efter att jag slutat vispa. Nästa gång ska jag nog ha lite mer socker i för de blev inte sådär supersöta som maränger brukar vara, men det är ju helt upp till var och en.

Jag tänker inte lägga upp receptet här (det är ju förstås inte mitt), men receptet finns där på förpackningen och man behöver ju ändå No Egg för att göra No Egg-maränger.

Lycka till!

DSC04280 mindre

For those of you reading this post and don’t understand Swedish: I used the recipe on the No Egg-box. I haven’t actually copied the recipe into the post since it’s not mine, but you can find it here. Good luck!

Kommentera

Instagram

Oatly havredryck i mitt te. Alltid perfekt! @oatlyab #havredryck #vadveganerdricker #vegan #nobadness #oatly
