Resa – Phoenix

Lämna en kommentar

augusti 8, 2013 av vanligaveganen

Den första anhalten på min resa var staden Phoenix i Arizona, USA. Innan jag reste hade jag planerat hela vistelsen i detalj. Jag hade till och med bestämt vid vilka klockslag jag skulle vara på olika platser. Det låter kanske tråkigt, men det gav mig friheten att bara tänka på ”här och nu” istället för att grubbla över hur jag skulle fixa ”sen”. Jag hade framförallt skrivit ner adresser på veganska eller vegetariska restauranger och vilka avstånd det var mellan dem och mina hotell. Happycow.net var min främsta källa till information. Den sidan är ett måste för alla som reser till platser de aldrig varit på tidigare.

Jag ska inte gå igenom min resa timme för timme, som jag gjorde på mitt schema, men det kan vara intressant för framtida resenärer att veta hur mitt schema fungerade i verkligheten.

När jag kom till det första hotellet i Phoenix var det ganska sent, och det var dessutom Oscarsgalan på tv, som jag inte ville missa. Jag visste givetvis detta på förhand och hade tagit reda på att det fanns ett pizzaställe som levererade till det hotellet (Zpizza). Jag beställde en champinjonpizza med veganost. Det kan ha berott på min jetlag och på att min mage inte mådde så bra efter många många timmar i ett flygplan, för när pizzan kom tittade jag i princip bara på den. Den var väldigt fin, med en massa härlig ost på. När jag tog ett par tuggor tyckte jag däremot att den var alldeles för fet, alldeles för mycket. Då tänkte jag att det här är ju verkligen en typiskt amerikansk pizza (för mycket helt enkelt), men såhär i efterhand tror jag att det nog var min kropp som sa ifrån. Efter en smal slice drack jag en mugg med instant miso soup som jag hade med mig från Sverige (köpt på Goodstore). Jag insåg under resans gång att dessa små påsar var en lyckoträff. Jag såg till att de allra flesta av mina hotell hade kaffebryggare på rummet så att jag kunde värma vatten, och sedan hade jag en stärkande lite matig dryck att hälla i mig när jag ville. Jag hade även tagit med mig ett gäng flapjacks från Sverige. Inte riktigt lika nyttigt, men stärkande för energin när inga alternativ finns. Jag hade en med mig hela tiden så att jag inte skulle krascha.

Dag två promenerade jag från hotellet i downtown Phoenix till Heard Museum. För er som har vägarna förbi Phoenix kan jag verkligen rekommendera det. Det är ett museum som handlar om Arizonas native americans, från dåtid till nutid. Jag hade planerat att äta lunch på en liten vegetarisk restaurang ungefär tio minuter därifrån, men jag gick till restaurangen på museet och frågade och det visade sig att de hade en salladsrätt med sojakött, helt veganskt. Så det blev en perfekt lunch på museets innergård.

På kvällen var det dags för mig att ta mig till nästa anhalt på min resa – Fountain Hills, strax utanför Phoenix (eventuellt rent geografiskt fortfarande i Phoenix, men Phoenix är så himla stort till ytan att det kändes som om jag åkte till en annan stad). Där stannade jag i en vecka, och mina matäventyr där kommer jag att berätta om i nästa inlägg.

Första lunchen i Phoenix var jättegod och lättfixad.

Första lunchen i Phoenix var jättegod och lättfixad.

Kommentera

Instagram

Oatly havredryck i mitt te. Alltid perfekt! @oatlyab #havredryck #vadveganerdricker #vegan #nobadness #oatly
